Cikkek

Miért fontos a reggeli?

Legyen a napod első étkezése a reggeli! Megéri!

2020. 08. 17.

Sokféle indokot találhatunk arra, hogy miért ne reggelizzünk, azonban az egészségünk és jó közérzetünk szempontjából ez a legfontosabb a napi étkezések sorában. Tanulmányok bizonyítják, hogy a reggeli elhagyásával a napi energia-bevitel csökken, mert kevesebb fehérje, telített zsírsav, vitamin és ásványi anyag jut a szervezetbe, ellentétben azokkal, akik rendszeresen reggeliznek.

Fontos tehát, hogy rendszeresen reggelizzünk:

1. Az elfogyasztott reggeli beindítja az anyagcserét és kiegyensúlyozottabbá teheti napodat. Éjszaka, az alvás alatt is dolgozik a szervezetünk, viszont 8-10 órán keresztül kimarad az energia-bevitel, amelyet pótolnunk kell. A szervezetünk működéséhez szintén energiára van szükségünk, ezért ideális, ha a napi energiaszükségletünk 30%-át reggeliből tudjuk fedezni, hogy a napunk fitten induljon, valamint az agyunk számára is biztosíthatjuk a megfelelő „üzemanyagot”.

2. A vércukorszint stabilizálásában is fontos szerepe van az elfogyasztott reggelinek. Ha kimarad a reggeli, a vércukorszint hirtelen lezuhan, ennek eredményeként pedig farkaséhség törhet ránk, ezért tízóraira vagy ebédre sokkal többet eszünk, mintha reggeliztünk volna. Ha szénhidráttartalmú reggelivel indul a napunk (pl. fehér lisztből készült péksütemények, pékáruk, stb.), hirtelen megemelkedik a vércukorszintünk, ami szintén azt eredményezi, hogy farkaséhesek leszünk, mert a vércukorszint gyorsan le is csökken, ezért újra ennünk kell, és nem is keveset. Az ideális reggeli lassan felszívódó szénhidrátokat, és egyben alacsony glikémiás indexű tápanyagokat, ételeket tartalmazó reggeli lenne. Ez garantálja ugyanis a telítettségérzetet; így nem érezzük éhesnek magunkat, hiszen a vércukorszint nem hirtelen emelkedik meg- és zuhan vissza, hanem egyenletesen növekszik.

3. Sokan azt gondolják, hogy fogyókúra esetén kihagyják a reggelit, ezáltal kevesebb kalóriát visznek be a szervezetükbe. Ez a feltételezés nem állja meg a helyét. Kutatásokkal alátámasztott tény, hogy azok, akik nem reggeliznek, később túlsúlyosak lesznek, mert a nap folyamán többet nassolnak vagy esznek. Nem hiába hangsúlyozzák a szakemberek a napi többszöri étkezés fontosságát. A folyamatos tápanyagbevitel megakadályozza a súlygyarapodást. Napi kétszeri étkezéssel a szervezetünk tartalékoló üzemmódba kapcsol, raktározni kezd, mert azt "gondolja", hogy nem fog többet kapni. A reggeli mellett napi többszöri étkezéssel az anyagcsere megfelelően fog működni, és a testünk sem fog raktározni!

4. Hangulatunkra is kihatással lehet a reggeli elhagyása. Üres gyomorral nem garantálható az ember jó kedve, sőt, ingerlékennyé válhatunk, hajlamosabbak leszünk arra, hogy túlstresszeljük, túlaggódjuk a dolgokat. A napirendbe illesztett reggelizéstől türelmesebbek leszünk és a hangulatunk kiegyenlítettebb lesz.

Figyeljünk oda a kisgyermekek, tinédzserek és idősek reggelijére is!

Sok tinédzser és kisgyermek úgy megy el otthonról az iskolába, óvodába, hogy kihagyja a reggelit. A gyermekek hiányos táplálkozásnak számos negatív fizikális és pszichés hatása lehet. A reggeli kimaradása többek között csökkenti a koncentrálóképességüket, a figyelem és a memória rovására válik.

Az idősebb korosztálynak tápanyagokban, rostban gazdag ételek fogyasztása javasolt a bevitt tápanyagok rosszabb hasznosulása miatt. Időseknél a szomjúságérzet csökken, ezért a folyadékbevitelre ebben az életkorban kiemelt figyelmet kell fordítani. Naponta több alkalommal, de minimum ötször ajánlott étkezni, ezért a reggeli étkezés esetükben elengedhetetlen.

Mi legyen a megfelelő reggeli?

A vércukorszint-ingadozás elkerülése miatt fogyasszunk alacsony glikémiás indexű, összetett szénhidrátokat és rostokat, így az éhség nem fog minket kínozni két étkezés között. Ízletesek és táplálóak a különféle müzlik, granolák, gabona- és zabpelyhek, melyeket tejjel vagy joghurttal is elkészíthetünk, valamint mézzel, gyümölccsel is felturbózhatjuk. Ehetünk reggelire teljes kiőrlésű, barna vagy rozslisztből készült pékárukat, péksüteményeket, még jobb, ha magvakat is tartalmazhatnak. A magas rosttartalmú friss zöldségek, illetve zöldségkrémek javítják az emésztést, beindítják az éjszaka folyamán lelassult bélműködést. A tojás kiváló fehérjeforrás, rengeteg formában elkészíthető, így változatossá tehetjük a reggeliket. Folyadékpótlásra reggel a legalkalmasabbak a frissen facsart vagy cukormentes zöldség- vagy gyümölcslevek, esetleg cukrozatlan gyümölcsteák vagy kakaó.